Betala parkering

När du parkerar på någon av våra avgiftsbelagda parkeringar kan du betala med betal- eller drivmedelskort i parkeringsautomat, i app eller via sms.

Betalning med telefon genom appar eller sms innebär flera fördelar för dig som parkeringskund. Du slipper stå i kö vid parkeringsautomaterna och kan när och var som helst förlänga din parkeringstid. Det är du som parkeringskund som väljer vilken leverantör som passar dig bäst.

Borås kommuns Parkerings AB tar inte ut någon extra avgift för att använda tjänsterna på våra parkeringsområden eller längs med gatorna. Vi betalar också alla appleverantöerna för att de ska upprätthålla apparna kostnadsfritt, så att du som parkerar ska inte ska belastas med extra avgifter när du parkerar. På alla våra parkeringsområden finns det fyra appar och välja på. För tre av apparna fungerar det automatiskt att du får det kostnadsfria alternativet. Detta gäller Parkster, ePark och Mobill.  Om du väljer Easypark behöver du aktivt välja och bevaka att du har det kostnadsfria alternativet. Se mer information nedan.

BETALA MED MOBIL

Betalning med telefon via sms eller app innebär flera fördelar för dig som parkeringskund. Du slipper stå i kö vid parkeringsautomaterna och kan när och var som helst förlänga din parkeringstid.

Det är du som parkeringskund som väljer vilken leverantör som passar dig bäst.  Vi har fyra leverantörer för betalning via telefon. Läs mer om olika sätt att använda deras tjänster och betalning under respektive leverantör. När du parkerar med hjälp av tjänsterna ska du ange en femsiffrig områdeskod, den finns angiven på parkeringsplatsen.

Om det gäller sms-betalning på något av våra långtidsområden (7 dygn): Observera att det går ej att betala längre än ett dygn i sträck via sms, vill du betala för längre tid får du förlänga vid upprepade tillfällen (se svars-sms:et på din startade parkering) eller välja annat betalsätt, app i telefonen eller automat.

SMS-PARKERING:

Parkster: sms:a OMRÅDESKOD REGNR PERSONNR till 0707-13 14 15

EasyPark: sms:a OMRÅDESKOD REGNR PERSONNR till 010-333 44 00

Mobill: sms:a OMRÅDESKOD REGNR STARTA/STOPP till 0700-86 11 00

ePark: sms:a OMRÅDESKOD REGNR PERSONNR till 0736-30 40 50

KONTAKT:

www.parkster.se

www.mobill.se

www.electronicparking.se/epark

www.easypark.se

När du parkerar med EasyPark behöver du välja paketet ”Borås Lokal” för att parkera utan extra avgifter. Du kommer också att behöva välja tillbaka till det om du valt Easypark Standard/Easypark Small på en annan parkering. Detta val görs genom att gå in på easypark.se och logga in på Min profil eller via appen EasyPark, se steg för steg nedan för app. Detta gäller inte resterande app-leverantörer Parkster, ePark och Mobill.

Steg 1: Öppna appen EasyPark.

Steg 2: Klicka på menyn längst upp till höger.

Steg 3: Klicka på Prisplaner.

Steg 4: Längst ner på sidan står det ¨Om du har rätt till EasyPark Lokal i din stad, kan du byta till det här.¨ Klicka där det står ¨här¨.

Steg 5: Klicka på ¨Välj¨ och sedan ¨Borås¨ i menyn och klicka till sist på ¨Spara¨.

Steg 6: Du får upp en ruta där det står att du nu har bytt till EasyPark Lokal. Klicka på OK.

BETALA MED KORT

I samtliga våra parkeringsautomater kan man betala med kort, antingen drivmedelskort, Visakort eller Mastercard.

E-kvitto för biljettautomat